Nieuws uit het bestuur

Ledenstop

Zoals in een eerdere nieuwsflits al aangegeven, hebben we een ledenstop ingevoerd bij BC Apollo, waardoor we geen senior leden meer laten starten. Inmiddels hebben we een paar opzeggingen ontvangen waardoor er weer iets ruimte ontstaat. Dat betekent dat we enkele nieuwe aanmeldingen kunnen laten starten en die zullen dan ook door de ledenadministratie opgeroepen worden. Mocht je geïnteresseerden weten die graag bij Apollo willen komen spelen, laat hen dan vooral zich melden bij ledenadministratie@bcapollo.nl zodat ze op de wachtlijst komen en we ze in volgorde van aanmelden kunnen oproepen als er weer ruimte ontstaat. Formeel is de ledenstop dus nog steeds van kracht tenzij we ruimte krijgen door leden die stoppen. We hopen in het laatste kwartaal ook weer ruime te hebben om een beginnerstraining te starten om een groepje nieuwelingen te laten kennismaken met badminton.

Het bestuur

Speeldata en speeltijden

De laatste speeldatum in het Heem is maandag 14 juli en de start van het nieuwe seizoen is 1 september.

De laatste speeldatum in de IJsselhal met de speeltijd van 18.00 tot 22.30 is op dinsdag 15 juli. Daarna wordt er tot 2 september van 20.00 tot 22.00 uur gespeeld en op 2 september spelen we weer van 18.00 tot 22.30 uur.

De woensdagmorgen in de IJsselhal kent geen zomerstop.

Op 3 september is er eenmalig een training in de Oever van 18.30 tot 22.00 uur, daarna stappen we over naar het Cals 10 september.

Nieuws uit het bestuur [News from the board]

[Since we are asking our members to participate in some developments, and we want to make sure that nothing gets lost in translation: an English version of this message is below!]

Afgelopen week hebben we weer bestuursvergadering gehad met een recordaantal te bespreken actiepunten, want naast alle reguliere actiepunten hebben we ook specifiek alle actiepunten die uit de ALV naar voren zijn gekomen behandeld. Leuke en goede ideeën waarvan een aantal nog uitwerking nodig hebben, dus we gaan jullie vragen om mee te doen/denken als je dat leuk vindt op die onderwerpen. Daar trap ik deze Nieuwsflits dan ook maar mee af:

• Op de ALV hebben we het erover gehad of het mogelijk zou zijn om voor een jongere groep kinderen (onder de 7 jaar) badminton aan te bieden. Het gaat dan om een ander programma, op een andere tijd, locatie en begeleiders. Kortom: er is nog wel wat uit te denken over haalbaarheid en het ‘wat’ en ‘hoe’ Vind je het leuk om mee te denken, neem dan even contact op met Ruben via jc@bcapollo.nl.

• Ook op de ALV werd het idee geopperd om weer eens een feestavond te organiseren. Het lijkt ons als bestuur heel leuk om dit ter gelegenheid vanons 55-jarig bestaan in januari 2026 te organiseren. Lijkt het jou wat omhieraan mee te werken, neem dan even contact op met Rick via ac@bcapollo.nl.

• Onze clubkleding is al enige jaren oud, niet meer na te bestellen en onze voorraad in gangbare maten is nog maar heel beperkt. Keuzes over kwaliteit, namen op de shirts, pasvorm voor mannen en vrouwen en jeugd, na bestelbaar zijn, sponsoren en trainingspakken moeten allemaal gemaakt worden. Lijkt het jou wel wat om je met de nieuwe clubkleding te bemoeien? Stuur dan even een mailtje naar Erik via penningmeester@bcapollo.nl.

• Geen punt van de ALV, maar wel eentje waar we nieuwe vrijwilligers kunnen gebruiken, o.a. omdat Michel Huis in ’t Veld ermee gaat stoppen: vind je het leuk om samen met een groepje enthousiastelingen training aan de jeugd te geven op dinsdagavond tussen 18:00-20:00? Meld je dan even bij Ruben via jc@bcapollo.nl. Hij kan je uitleggen dat je geen ervaren trainer hoeft te zijn en dat ook hier een grotere groep van vrijwilligers ervoor zorgt dat je ook best een keer een training kunt missen als je een andere verplichting hebt.

• Naast bovenstaande punten waren er nog een paar vragen op de ALV: we gaan ervoor zorgen dat de lijst met BHV-ers en mensen die recentelijk de EHBO-cursus hebben gevolgd bij de Activiteiten Commissie bekend zijn voor het organiseren van events. Naar aanleiding van de cursus gaan we ook onze EHBO dozen op de verschillende locaties weer even goed aanvullen. De website van Apollo willen we ook mee aan de slag, daar kom ik binnenkort op terug in een Nieuwsflits. En bij de start van het nieuwe competitieseizoen zal de TC een duidelijke uitleg geven over het spelen met veren shuttles en andere afspraken rondom de competities.

Verder hadden we nog genoeg andere actiepunten waarvan ik er ook een aantal met jullie wil delen:

• Zoals al langer beloofd houden we het ledenaantal scherp in de gaten, ook in verband met de drukte op de avonden. Inmiddels hebben we 217 leden en daarom hebben we besloten om nu in ieder geval tot oktober geen senior leden meer te laten starten, maar de mensen op een wachtlijst te plaatsen. In oktober kijken we naar de opzeggingen en de ruimte die daardoor ontstaat. Mocht je dus een gast mee willen nemen, neem dan even contact op met Diana of Jeannette via ledenadministratie@bcapollo.nl om uitgelegd te krijgen hoe weer voor staan.

• Na een uitvoerige evaluatie tussen 2 verschillende merken veren shuttles, blijkt het een grote groep spelers niet uit te maken waar we mee spelen en hebben we vergelijkbare aantallen spelers met een uitgesproken mening voor de Yonex shuttle en de Ammo shuttle. Uit kostenoverwegingen hebben we daarom het besluit genomen om met de Ammo shuttle verder te spelen. De veren shuttle bijdrages van de diverse teams dekken namelijk lang niet alle kosten en als vereniging weegt het kostenaspect daarom ook mee en besparen we als vereniging €1600 per jaar door met Ammo te blijven spelen.

• Naast de BBQ waar de inschrijvingen voor gestart zijn, gaat de AC dit jaar ook nog een vrijwilligersuitje organiseren! Als je je nog niet opgegeven hebt voor de BBQ, dan kan dat nog via de website.

• De Jeugdcommissie is bezig met het organiseren van het ouder-kindtoernooi aan het einde van het seizoen en de organisatie van een jeugduitje later dit (kalender)jaar.

• De mogelijkheid die de gemeente biedt om voortaan ook op feestdagen te spelen wordt maar zeer beperkt gebruikt binnen Apollo. Op 2e pinksterdag kan nog wel gespeeld worden, maar met ingang van volgend jaar zijn we op feestdagen weer gewoon gesloten.

• We zoeken nog steeds naar een trainer, maar het blijkt zeer moeilijk te zijn. De technische commissie wil helpen om de vrijwilligers die nu per toerbeurt training geven te ondersteunen met een programma.

Met sportieve groet,

Jeroen Keuning.

Herstel Betty Bakker
Betty Bakker wilt graag laten weten dat haar operatie goed is gegaan, het herstel vergt wel wat geduld en moed. Ze bedankt iedereen voor de bloemen en beterschapswensen. Namens de hele vereniging wensen wij haar veel succes met haar herstel en hopen haar snel weer op de baan te zien!

English: From the chairman…

Last week we had another Apollo ‘board’ meeting with a record number of action points to discuss. In addition to all the regular action points we also specifically discussed all the action points that emerged from our yearly Meeting of Members in March. Good ideas were already discussed in the meeting, some of which still need to be worked out. We are asking you to participate in/think about these topics. So that is what the first part of this Newsflash is about:

• At the Meeting of Members we discussed whether it would be possible to offer badminton to a group of children under the age of 7 years. Experience from the past indicates that this involves a different program, at a different time, location and supervisors. In short: there is still some thinking to be done about the ‘what’ and ‘how’. If you would like to help in determining if this is feasible, please contact Ruben via jc@bcapollo.nl.

• The idea of organizing a party night again was also suggested at the Meeting of Members. We think it would be great to organize this on the occasion of our 55th anniversary in January 2026. If you would like to help with this, please contact Rick via ac@bcapollo.nl.

• Our club clothing is a few years old, can no longer be reordered and our stock in standard sizes is very limited. Choices about quality, names on the shirts, fit for men and women and youth, reordering, sponsors and tracksuits all have to be made. If you would like to get involved with the new club clothing, please send an email to Erik via penningmeester@bcapollo.nl.

• Not an issue from the Meeting of Members, but one where we could use new volunteers, partly because Michel Huis in ’t Veld is going to stop: do you enjoy giving training to the youth on tuesday evenings between 18:00-20:00 together with a group of enthusiasts? Please contact Ruben via jc@bcapollo.nl. He can explain to you that you do not have to be an experienced trainer and that a larger group of volunteers ensures that you can also miss a training every now and then if you have another obligation.

In addition to the above points, there were a few more questions at the Meeting of Members:

• We are going to ensure that the list of emergency responders and people who recently completed the first aid course are known to the Activities Committee for organizing events. Following the first aid course, we are also going to replenish our first aid kits at the various locations. We also want to work on the Apollo website; something I will come back to in a Newsflash later this year. And at the start of the new competition season, the Technical Committee will provide a clear explanation about playing with feather shuttles and other requirements regarding the competitions. We also had plenty of other action points, some of which I would like to share with you:

• As promised for a long time, we are keeping a close eye on the number of members, also in relation to the maximum acceptable number of players during our badminton evenings. We now have 217 members and that is why we have decided not to let any more senior members start at least until October. Instead, people will be put on a waiting list. In October we will look at the cancellations and space created as a result. So if you want to bring a guest, please contact Diana or Jeannette via ledenadministratie@bcapollo.nl to get an explanation of our current status.

• After an extensive evaluation between 2 different brands of feather shuttles, it appears that a large group of players do not have a preference, and comparable numbers of players have a strong preference for either the Yonex or the Ammo shuttle. For cost reasons, we have therefore decided to continue playing with the Ammo shuttle. The feather shuttle contributions from the various teams do not cover all the costs and consequently, the cost aspect weighs in. Playing with the Ammo shuttle saves €1600 per year for Apollo.

• In addition to the BBQ for which registration started, the Activities Committee will also organize an activity for our volunteers this year! If you have not yet registered for the BBQ, you can do so via the website.

• The Youth Committee is busy organizing the parent-child tournament at the end of the season and organizing a youth activity later this (calendar) year.

• The possibility that IJsselstein now offers to also play badmintonon public holidays is used only by a very limited number of members. On Whit Monday (June 9th), it is still possible to play, but from next season onwards, we will be closed on public holidays again.

• We are still looking for a trainer, but it appears to be very difficult. The technical committee wants to help support the volunteers who (in turns) give training by setting up a program to cover multiple trainings.

Sporty regards,

Jeroen Keuning

Sponsoren BC Apollo

Kort verslag ALV 20 maart 2025

Op 20 maart 2025 vond in de Poortdijk de ALV plaats. Aanwezig waren 33 leden inclusief het
bestuur. De stukken werden in vlot tempo goedgekeurd. Wat werd er zoal aangestipt?
Vanuit de JC wordt in april een EHBO-cursus georganiseerd voor de jeugdbegeleiders. De resterende
ruimte wordt gevuld met geïnteresseerde leden. Binnen het bestuur en de JC zal gekeken worden
naar de minimumleeftijd van 7 jaar om te starten met spelen.
De TC meldt dat er nog steeds geen trainer gevonden is en dat dat ook heel moeilijk is. Er wordt
gezocht naar een langdurige oplossing. Over de veren shuttle loopt op dit moment een enquête.
Via de clinics olv Ton Reinders op de basisscholen hebben al zo’n 800 kinderen kennisgemaakt met
de badmintonsport en een aantal daarvan zijn ook lid geworden.
Bij de komende gemeentelijke jumelage met Herentals op 17 mei as zal wel een afvaardiging vanuit
bestuur en AC aanwezig zijn, maar we gaan niet actief meesporten. Vanuit beide verenigingen was er
te weinig animo om bovenop de vaste uitwisseling in september een extra toernooi te organiseren.
Er is gevraagd of er nog plannen zijn voor het organiseren van een feestavond. Daar zal naar gekeken
worden.
De jaarcijfers laten een exploitatietekort zien. Vorig jaar is de contributie verhoogd op basis van het
inflatiecijfer. Al jaren is er een scheefgroei ontstaan tussen inkomsten en de bijdrage van
competitiespelers en jeugdspelers. Met name door de extra kosten van de competitie voor oa
zaalhuur en training. Er wordt aan de vergadering er een voorstel gedaan om met vaste
opslagpercentages te gaan werken: een competitie bijdrage voor de senioren van 50% en voor de
junioren van 20% van de recreantencontributie. De aanwezigen stemmen hier mee in. De nieuwe
contributiebedragen zijn voor senioren: woensdagspelers € 114, maandag en dinsdagspelers € 182,
maandag/dinsdag en woensdagspelers € 239. Voor de junioren bedragen ze voor de leeftijd onder 12
€ 130 en voor de leeftijd van 12 tot en met 17 € 154. De competitiebijdrages zijn voor de senioren
€ 91 en voor de junioren € 31 per persoon en voor de VJC/NJC/DSC € 146 per team.
Erik Janssens en Ruben Makkee zijn beiden aftredend en herkiesbaar. Ze worden beiden met 32
stemmen voor herkozen.
In de rondvraag worden een aantal vragen gesteld.
Op de vraag over de voorraad shirts wordt gemeld dat over 1 à 2 jaar nieuwe shirts worden
aangeschaft. Er zal dan gekeken worden of er ook behoefte is aan trainingspakken.
Aan het begin van de competitie zal verteld worden dat men de wedstrijd in het verenigingsshirt
moet beginnen en ook zal er duidelijk gecommuniceerd worden over het aantal kokers shuttles dat
de teams krijgen per competitie.
Als laatste bedankt Jeroen Michel Huis in ’t Veld voor zijn jarenlange (27!) inzet als redactie van alle
info-vormen die Apollo gehad heeft. Van papieren boekje tot digitale nieuwsbrief. Michel gaat
verhuizen naar Culemborg waar ze ook op dinsdag spelen, dus hij gaat de club verlaten. Als dank
ontvangt Michel uit handen van Jeannette een diner bon en een bakje met bloembolletjes voor in
zijn nieuwe tuin.
Jeroen bedankte iedereen voor zijn inbreng en nodigt de aanwezigen uit om in de bar onder het
genot van een drankje nog gezellig na te praten.

Jeannette van der Lee secretaris.